اهمیّت بالینی و نقش hCG و AFP در پیش‌بینی پیامدهای ناخواسته‌ی بارداری
۱۳۹۷/۰۱/۲۵ بدون نظر مطالب علمی

 

گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) و آلفا فتوپروتئین (AFP)، در ابتدا، جهت غربالگری تریزومی۲۱ (سندروم داون) و نقص‌های لوله‌ی عصبی (NTDs or neural tube defects) معّرفی شدند. امّا افزایش این دو مارکر در سه‌ماهه‌ی دوّم بارداری و در غیاب ناهنجاری‌های ذکر شده، با پیامدهای ناخواسته‌ی بارداری (adverse pregnancy outcomes) مرتبط می‌باشد.
در بارداری‌هایی که در آن‌ها افزایش غیرقابل توجیه این مارکرها دیده می‌شود، خطر عوارض بارداری در اثر اختلال جفت، بیشتر است. در سه‌ماهه‌ی دوم بارداری، مشاهده شده است که، hCG > 2.5 MOM و AFP > 2.5 MOM با افزایش ریسک، برای برخی از عوارض بارداری مانند فشارخون بارداری، پره‌اکلامپسی، زایمان زودرس، محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR or intrauterine growth restriction) و مرگ داخل رحمی جنین در ارتباط هستند. لازم به ذکر می باشد که این دو مارکر به تنهایی قادر به شناسایی تمام مادران باردار با عوارض ناخواسته بارداری نخواهند بود و برای شناسایی تمام موارد، نیاز به مارکرهای دیگری در ترکیب با این مارکرها (multiparameter) می‌باشد.

 

Reference:
Androutsopoulos G, Gkogkos P, Decavalas G. Mid-trimester maternal serum HCG and alpha fetal protein levels: clinical significance and prediction of adverse pregnancy outcome. International journal of endocrinology and metabolism. 2013;11(2):102.

برچسب‌ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *